tisdag, oktober 19, 2004

lite statistik

lägger ut lite statistik över min tid som arbetslös;

- skickade 60-70 ansökningar (öppna och som svar på annonser i tidningar och på webben, osäker på exakta mängden då många jobb skulle man söka genom att fylla i en blankett på webben)

- fick någon sorts svar av ca hälften, oftast endast ett kort "tack för er ansökan", mer sällan svar "jo, nu har vi valt den och den till detta jobb, tyvärr inte dig" (firmor borde skärpa sig och inse att även rekrytering är en del av marknadsföring, all post svaras och man sköter också om dem som inte fick jobbet...)

- slutade jobba den 2 augusti, officiellt tog mitt arbetskontrakt slut den sista augusti
- skrev under nytt kontrakt den 12 oktober, alltså 42 dagar hann jag officiellt vara arbetslös
- tiden 2.8 - 12.10 var min längsta ledighet i ett sträck sen sommaren 1989 (om jag nu minns alla sommarjobb rätt)

- på mitt förra jobb var jag anställd från den 2.6.2000 - 31.8.2004 eller 4 år och tre månader
- från det jobbet var jag ledig enligt följande;
  • en vecka lönefritt 2000
  • två veckor 2001
  • en vecka på sommaren och några dagar vid jul 2002
  • två dagar 2003
  • två efter varandra följande veckor, dock så att jag båda veckorna var inne på kontoret 2004
  • totalt blir det här lite under 7 veckor på 4 år och tre månader
  • mitt nya jobb har 5 veckor sommar och 1 vecka vintersemester
- jag höjde min lön till en normal nivå, från att ha jobbat arslet av mig mot en ersättning som inte ens en städerska skulle vara nöjd med

- detta är mitt första "riktiga" jobb, med arbetstider, semester, övertidsersättning och alla andra för- och nackdelar ett "riktigt" jobb kan ha