fredag, oktober 01, 2004

kan inte hålla mig - är nervös

igår, torsdag var jag på 2 arbetsintervjuer. nämner inget mer om vem som erbjudit mig jobb, men kan berätta följande;

den första, en träff som bestämdes redan för några veckor sedan skulle gå av stapeln halv tre på eftermiddagen. jag gick före det på lunch när telefonen min ringer - det var en annan arbetsgivare som kallade mig, så fort som möjligt på en andra intervju. jag hade varit och träffat en representant för den firman redan tidigare i veckan.

sagt och gjort, först till ställe 1 (som ju egentligen var ställe 2, eftersom det andra stället hade jag redan tidigare i veckan varit till...). allt ok, lite stel "tillställning" med grymma overheads (marmorbakgrund och times 12 p bold över hela sidan...), kom dock bra överrens och talade som en politiker - en fråga besvaras aldrig endast "jo" eller "nej", allt skall hela tiden motiveras och svängas och ses från alla kanter. de återkommer nästa vecka, i början på veckan.

efter exakt en timme, ut och iväg till nästa ställe. där är det mer laidback - mer allmän diskussion om mina, förhoppningsvis, kommande arbetsuppgifter, kollar rutiner och hälsar på folk. detta jobb skulle vara mer centralt, jag känner folk i huset... de återkommer också i början av nästa vecka.

ett dilemma, dock. jag har begärt samma lön av båda. båda har nickat och tyckt att mitt löneanspråk ligger inom de ramar de tänkt. ifall jag, mot förmodan skulle bli erbjuden båda, vad göra? hur uppväga de olika för- och nackdelarna?

ena stället är centralt beläget i helsingfors, det andra kräver lite lähijuna-pendel.

på ena stället skulle mitt ansvar och mina uppgifter vara rätt basic, på det andra skulla jag "bygga upp" ett nytt system, från ingenting och ha större ansvar.

det ena stället är ett STORT och traditionellt hus, det andra har jag aldrig hört om tidigare, innan deras annons.

stökigt. måste säkert gå på en öl. idag. imorgon.

kanske också bäst att inte fundera alltför mycket - erkänna att det sämsta som kan ske är ett totalt nederlag, jag blir inte ens erbjuden en kopp kaffe till i någotdera hus och bara gå vidare. skickade precis iväg en ny ansökan till ett helt annat ställe. bad dock moget nog om 300 e mera lön.