tisdag, februari 15, 2005

windows, welho och wardagsrum

har haft problem att komma åt nätet.

första gången förra söndag. ringde welhotyperna på måndag och snackade med en helt fix typ. det visade sig att detta nya modem jag fick av dem, som ju helt klart är bättre... , nå jo det klarar inte av en alltför lång antennsladd, man borde fortsätta från modemet med ethernetkabel. vilket jag inte vill, eftersom jag redan har en jäkla antennkabel som löper halva huset bara för att jag skall få tv i sovrummet och därmed också nätet. vilket jag ju nu inte får.

päsk e päsk, som lotta skulle säga. any-hoo. jag kollade med welho-killen - mitt nät skulle fungera ifall jag som sagt skulle ha modemet i vardagsrummet och därifrån dra ethernet (ca 20 meter...). min förra welho, pro-versionen, som jag böt till denna eftersom dom kommer att sluta den vid årsskiftet, fungerade utan problem med 20 meter antennkabel. jäkeln.

jag testade och knegade, hade tom igång nätet en gång, trots den långa kabeln. den lär nämligen kunna brista eller hålla helt beroende på hurdan signal vårt hus antennsystem sänder. jäveln.

så vad göra. jo, en ledig dag som igår, så funderade jag ut en ny inredning åt oss här hemma. mera mys-pys-hörna i sovrummet istället för dator och dator i vardagsrummet. men det kräver en resa till hovleverantören av möbler, den stora ikea. varför? jo för att min jäkla puu-cee inte är en mac -- ingen snygg form man vill ha framme och visa åt grannarna...

idag då? jag bar hela åbeket hit till vardagsrummet för att kolla min mejl, blågga och betala för denna usla internetkoppling. men icke. ingen kontakt.

ett nytt samtal till typerna på welho. hmm... fundering och sånt. sist kom vi på att prova att stänga zone-alarm, eftersom den kan vara i någon sorts kontrast med min windows som jag ju med jämna mellanrum måste uppdatera (typ varannan timme) för detta, som sagt är inte en mac å vi windows-typer har fakn virus så det understa ruttnar. undret från redmond är känsligare än en nyfödd baby, tom dom klarar av att man nyser i deras riktning, men icke billG´s gull-unge. den här ligger ju och kvider och dör direkt som jag får ett mejl. nästan.

hell and fire och några svordomar senare fick jag igång detta. här i vardagsrummet. vilket inte är bekvämt skall jag säga. nå, som man bäddar får man ligga.

vilket för mig in på ett helt annat ämne - fick idag resultaten från min första akademiska kurs, den i konstvetenskap som jag läste 5 sv på öppna i höstas - på en skala 1-3 där 3 är bäst, fick jag... drumroll, please: en trea. och överraskande positiv feedback. jee.

så jag har lite schizofren känsla. dels sur och fttttg över detta nätstrul, dels jäkla glad över att jag klarade min konstvetare-grej så bra.

ikväll: semifinaali och samettiklubi. (länk här och här) liksom lite alla hjärtans-dag-juttu för mig och den blivande frugan.