söndag, april 25, 2004

2 1/2 ggr längre och ca 8 ggr mer människor...

...kommer det att vara i stockholm om en redig månad. idag var jag på länsiväyläjuoksu och det gick bättre än väntat.

loppet var 16,5 km långt och där medverkade (enligt preliminära uppgifter) ca 2.400 människor.

jag startade hemifrån med cykel (ca 8 km till startstället) och var där i god tid. med mig var min "nurse" som hjälpte mig att hitta rätt och lugnade ner mig passligt innan starten. fick startnummer 1171 och böt om kläder i god tid.

efter starten klockan 13:15 länkade jag i lugn takt iväg. försökte främst hålla min egen takt, den jag vanligt håller på länkar. efter några kilometer märkte jag att jag sprang otroligt jämt 6 min / km. så hölls takten till ca 7 km då jag fick mera fart och kom upp till ca 5:30 / km. efter vattenbjudningen vid 9 km drog jag lite snabbare takt och då jag kom över 10 km, kände jag mig otroligt lugn. de första 10 tog nästan exakt 60 minuter, vilket är betydligt snabbare än vad jag vågat hoppas på.

de sista 6,5 km drog jag så snabbt jag vågade och kom i mål på tiden 1.31.50 (37.56 efter första plats) med position 851.

en skojig överraskning fick jag vid ca 14 km då fan-clubchefen antti stod där med en cigarett i käften bredvid sin nya motorcykel.

nu är jag lugn. min kondis håller, spec med tanke på att jag ännu cyklade hem efteråt (8 km igen) och ändå inte är helt död. tänker ännu i maj medverka i helsinki city run, helt klart. alla med och heja, efteråt "road-2-stockholm fest #3" i tölö / inflyttningsfest. den 15. maj alltså.