lördag, november 26, 2005

koder

vi har koder till allt; logga in dig här, knäpp koden för att lyfta pengar eller för att betala den här räkningen.

just imorse fick jag höra att svärmor och -far hade problem med en kappsäck vi lånat dem. Väl hemma från resan öppnades inte kappsäcken längre; nummerkodslåset hade gått igen. koden min kära hustru kunde ge hjälpte inte. typiskt.

även i vardagen besitter vi koder till det mesta; en viss blick av henne och jag förstår vad det menar (hämta socker, tack) eller hundens ylande vid ytterdörren.

det är ett tråkigt och upptrampat spår det här men min personliga åsikt är att koderna är oerhört intressanta. tydligen också hos "stora massan" för vad annat kan da vinci-kodens succé bero på?

en kod som öppnar betyder också att en kod är en port till en hemlighet. vi hör till en viss liten krets när vi kan öppna kappsäcken. hur spännande är inte det då? eller när vi löser sudoku i tidningen, vilken glädje att sätta in de sista 1-2-3-4-5-6-7-8-9 i en ruta.

sånt funderade jag imorse när frun gick till omtent och ringde om svärmors och -fars dilemma efter resan.