torsdag, augusti 26, 2004

os-käytävä

imorgon i os avgörs herrarnas gång (=käytävä?) på sträckan 50 km. gubbarna dallar sträckan på lite under 4 timmar.

min tid i stockholm marathon, 42,2 km, blev tjugo minuter mer än fyra timmar.

läste i hbl tidigare också en rescension om fst:s os-program "kalispera" där programledaren lär skall testa olika grenar själv och således visa hur svårt det kan vara. skulle själv gärna också prova olika friidrottsgrenar. jag var aldrig särskilt intresserad av idrott i skolan, men funderar att någon borde, fast såhär under os, ordna en "friidrottsskola för vuxna" - kanske till och med under festligare omständigheter på stadion.

andra sportfunderingar jag har såhär denna torsdagmorgonen kommer från nyheten om att Mikaela Ingberg inte klarade sig vidare till finalen i damspjut. Jaha och än sen då? Nå bara det att M-I har tränat nu då igen ett helt år med sikte på os, intensivt och säkert drömt varannan natt hur dom på yle slänger igång björneborgarnas marsch i hennes ära. folk minns tina lillak och nu kommer då M-I in i samma klubb. hon har ju trots allt gjort bra resultat i vm och em (läste jag i hbl, jag följer inte ett dugg med friiiiidrott vanligtvis).

Any-hooo, nu kommer då allas vår Mikaela, Finlands hopp och alltihop och får endast slänga pinnen tre gånger. i intervjun läste jag raden "jag kommer igen i helsingfors" (hänvisar till fiiidrotts-vm som ordnas här nästa år) med häpnad. menar hon faktiskt allvar och hur orkar hon helt mentalt? är det egentligen någon vits att tävla på det där sättet? tre arma kast och thats it? sen ett års intensiv träning och samma drömmar och säkert några tusen mardrömmar efter detta nederlag - bara för att... ja, varför?

alla har vi något att se fram emot. jag planerar för tillfället på allvar att springa köpenhamns marathon nästa år, och inte en enda tidning skriver om det. min sponsor är igen farsan som redan lovat köpa nya skor åt mig. men ändå är jag på väg. samma frågor jag ställer till mikaela kan jag nog ställa mig själv. ja, varför?

tips: drick mindre kaffe på morgonen och lyssna till lugnare musik medan du läser tidningen.