fredag, februari 20, 2004

tervetuloa kallioon.

news @ 9:00

var igår natt hos en dam i kottby och tänkte komma hem via innan jobb. redan inne på gården märkte jag att något skumt var på gång. dörren till min trappa var på vidgavel med några plankor i springorna för att hålla upp dörren.

i trappan luktade det lite unket, något som påminnde om gammal fin whiskey. i tredje våningnen var halva förklaringen; ettan direkt under mig hade stora "poliisi"-tejpningar över dörren. hemma hos mig var röklukten stark. då gissade man ju att det hade brunnit hos parkkinen under mig. tittade ut genom förnstret och där låg det sista beviset. de tappra brandmännen hade brutit upp fönstret och slängt ut de brinnande sakerna. tyckte mig se en madrass som ännu lätt rök. måste undersöka saken närmare, med kamera i hand.

spännande hus jag bor i. för ca ett halv år sen hade polisen bråttom i min trappa då en kille som blivit lämnad beslöt sig att besöka sin ex med en yxa. fröken X kom undan, men yx-killen gjorde det som varje finsk karl gör i liknande situation. låser in sig och kommer inte ut. scenariot återkommer varje gång då ett sk laajennettu itsemurha inte lyckas. polisen hade pratat med killen, försökt komma in i lägenheten utan att lyckas. i ett skede hade yx-killen slått sig själv i huvudet med yxan, dock med den trubbiga ändan. efter de sedvanliga 5 timmarna inlåst och därav följande några promille mindre, kom killen ut.

( "...tapauksista, joissa mies on tappanut ensin vaimonsa (ja mahdollisesti myös muun perheensä) ja sen jälkeen itsensä, käytetään usein nimitystä laajennettu itsemurha." Katsaus parisuhdeväkivallan uutisointiin sanomalehdissä, Laura Lemmetti, Helsingin yliopisto 2003)