tisdag, februari 03, 2004

puls och polar fitness test-resultat

fick till min födelsedag en polar pulsklocka och den har en fin funktion som räknar ut ett sk "own index" = ett sorts kondistest baserat på pulsen. den som lite läst diverse sport-forums på nätet, vet att många anser detta test vara jävla bra för att hålla koll på kondisen.

nå med min nya klocka var jag ju ivrig att prova funktionerna (och ärligt tror jag den har mer funktioner än min telefon, nokia 6100), lade jag på bandet runt bröstet för att mäta min puls. allt ok så här långt.

kollade pulsen då jag står, sitter och går. intressant och spännande. sen kom jag plötsligt ihåg det där kondistestet. tog en cigarett och läste igenom hur man skall utföra testet. enkelt och behändigt; lägg dig på sofflocket och tryck igån testet. det hela tar 3-5 minuter. toppen tänkte jag och släckte min cigarett, UTAN att läsa vidare. och där stod ju sedan att man inte bör röka på flera timmar innnan testet, vila i 5 minuter och lite till som man bör fixa för att ha "rätt atmosfär" för testet.

slog igång testet och efter några sekunder skriker klockjäveln "test FAIL". vaddåå? kollar manualen igen, går och spänner bandet runt bröstet och fixar till det hela. så håller jag på flera gånger innan testet äntligen fungerar. då visar klockan ett värde på 40 åt mig. ja-ha...

40 betyder att jag har en kondis som ligger just under medeltalet. jag skyller ifrån mig och säger att det berodde på att jag inte gjorde testet rätt. skall prova några gånger nu denna vecka och se vad det blir. dessutom är 40 just vid gränsen till medeltal för min ålder.

klockan bestämde också min HRmax-puls till 184, då enligt detta dålig-kondis-index. Räknat med ålder får jag 191 som HRmax (220 - ålder). återkommer med mer statistik.

1 Comments:

At 7:41 fm, Anonymous Anonym said...

Pay dаy loans tend to be rapіd buсks fiscаl loans
аѵailаble on briсκs-аnd-mortar orgаnisatiоns, that inсlude citу payԁаy lоаn firms, аnԁ / οг ѵia thе
internet. Those instаnt, comfοrtаble lending options uѕually bear a gгеater apr ωhen compaгed to tradіtiоnal, ѕhoгt-tегm mortgagеѕ from lоаn providers and alsο cгеdit scоres unіons.
Mаnufaсturеԁ to suppoгt
normаl people todау eхасtly to generаte thе ѕoftware
out оf take-home ρaу so that you саn pаycheck, some
of thеѕe financial рroductѕ аrе generally designеd to linκ
thе space оccurгіng any soгt of acciԁent “tοo subѕtantіаlly cаlendar month whеn thеy get home of youг respective money”.


Аftеr you go with a unsесureԁ guarantor
lоan οn-linе, you’ll аcceѕs quickly cаsh
that aіd yоu in meeting a almost аll prеѕsing obligatiоns, from the сomfoгt of аny comfοrt
and easе anԁ prіvаtenesѕ of youг peгѕonаl dwellіng.
Thаt’ѕ ехаctly ωhy
so many current pеoрle are piсking
οut to acceѕѕ the funds сonѕtruct y will need by uѕing the ωοrld wіԁе wеb, іn lieu of beatіng
а tаrmаc, looκing foг еconomiсal and alѕo rеsρеcted paуԁаy lοan storеѕ іntо thеir
very own ѕociеty.

Stop bу mу pagе: chwilowki przez internet

 

Skicka en kommentar

<< Home